mandag 20. oktober 2008

Helter




I middelalderen var Gunnlaug Ormstunge og Ravn to store helter. Jeg synes det er vanskelig og si om de ville vært helter i dag. Ravn og Gunnlaug sloss mye, de drepte andre mennesker når de sloss og de skada hverandre. Det gjorde sikkert mye bra også, men for min del er det at de skada og drepte andre noe som bidrar til at jeg ikke ser på de som helter.

Hvordan mennesker tenker jeg på som helter? Når man snakker om helter så tenker jeg på mennesker som gjør noe for andre. Det kan være leger som redder mennesker, soldater som forsvarer landet, en brannmann som redder noen ut av et brennende hus eller rett og slett bare vanlige mennesker som gjør noe for andre. En tjeneste eller en positiv ting for å hjelpe et medmenneske eller et dyr!










2 kommentarer:

Ingaa sa...

Helt enig i det du sier om Gunnlaug og Ravn - slossing og skading er ikke akkurat det vi forbinder med helter nå for tida!

Trine sa...

Det at Gunnlaug og Ravn ble sett på som helter i middelalderen, viser at tidene forandrer seg. Den gangen var det viktig å sørge for at familien beholdt ære og et godt rykte. I fokuserer vi på andre verdier.